Päivitetty 11.5.2020

Arvoisa asiakas,

Sosiaali- ja terveysministeriö on antanut uuden ohjeistuksen, jonka mukaan suun terveydenhoidon rajoitusten asteittainen purkaminen on alkanut. Osana rajoitusten purkua, alamme jälleen lähettää potilaillemme hoitokutsuja. Jatkamme kuitenkin tehostettuja turvallisuus- ja hygieniatoimenpiteitä pitääksemme vastaanottomme mahdollisimman turvallisena potilaillemme ja hoitohenkilökunnallemme. Vastaanottomme tarjoaa niin kiireellistä kuin kiireetöntä hoitoa.

Uusi ohjeistus korostaa erityisesti, että henkilöt, joiden hoidon tarve on suuri, saisivat tarvitsemaansa hoitoa, jottei heidän yleisterveytensä vaarantuisi pitkittyneen epidemian vuoksi. Kiireellisissä tapauksissa hoitoon kannattaa hakeutua aina, vaikka kuuluisikin riskiryhmään. Tämä lisäksi tiettyjä ryhmiä kehotetaan hakeutumaan hoitoon myös kiireettömissä tapauksissa. Alla olevien ryhmien olisi hyvä hakeutua hoitoon ja kiinnittää erityistä huolta suun terveyteen:

- Potilaat, joilla on sairaus tai lääkitys, jonka hoidon edellytyksenä on, että suun terveys on kunnossa

- Potilaat, joilla on olemassa oleva suusairaus, joka vaatii säännöllistä hoitoa

- Potilaat, jotka ovat yli 70-vuotiaita ja joilla on suuri hoidon tarve

Epidemia-aika on erittäin tärkeää, että vastaanotolle tullaan terveinä. Jos sinulla on akuutteja flunssan oireita, siirräthän aikaasi!

Jos sinulla on kysyttävää hammashoidosta koronavirusepidemian aikana, voit ottaa yhteyttä vastaanottoomme puh. 050 4011 522.

Kiireellistä hammashoitoa annamme kaikille, paitsi COVID-19-tartunnan saaneille tai karanteenissa oleville.

Jos sinulla on todettu koronavirus (COVID-19) tai sinulla epäillään olevan tartunta, sinun on mahdollista hakeutua kiireellisissä tapauksissa hoitoon julkisen terveydenhuollon puolelle. Hammashoito järjestetään keskitetysti yksiköissä, jotka ovat siihen huolella varautuneet. Lisätietoa saat oman kotikuntasi suun terveydenhuollon yksiköstä tai päivystyksestä.

Vastaanotollamme hyvä hygienia on erittäin tärkeää. Me desinfioimme hoitohuoneet jokaisen potilaan jälkeen ja käytämme steriilejä instrumentteja jokaisen potilaan kohdalla. Epidemian myötä olemme lisänneet myös hoitohenkilökunnan suojavarusteita, odotushuoneen ja muiden tilojen kosketuspintojen desinfiointia ja hoitotilanteen turvallisuutta. Teemme kaikkemme, että vastaanottomme olisi mahdollisimman turvallinen potilaillemme.

Toivomme myös, että potilaamme pyrkivät hyvään hygieniaan. Huolellinen käsihygienia on yksi tehokkaimmista keinoista koronaviruksen leviämisen hillitsemisessä. Vastaanotolle saapuessa ja lähtiessä olisi hyvä käyttää käsidesiä, jota löytyy odotushuoneesta.

- Hammas Huippu